در گفتگو با خودروکار مطرح شد؛
مزایا و معایب گری مارکت در بازار خودرو
در چند وقت اخیر قوانین حمایتی از حقوق مصرف کننده وزارت صنعت عاملی شده تا شرکت های گری مارکت رخت از بازار خودروهای وارداتی ببندد، که این موضوع نگرانی ایجاد انحصار و قیمت گذاری غیرمنطقی از سوی برخی از نمایندگان رسمی شرکت مادر را دو چندان کرده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، وهاب عقیقی در مورد مزایا و معایب شرکت های گری مارکت در بازار خودروهای وارداتی گفت: در بحث واردات باید تاکید کرد که هر چه اصالت محصول بیشتر و ارائه خدمات پس از فروش با استانداردهای روز جهان مطابقت داشته باشد، بازار و مصرف کننده شرایط مناسب تری را تجربه خواهند کرد.او افزود: جضور شرکت های گری مارکت عاملی خواهد شد تا نمایندگان رسمی سیاست های خود را متناسب با شرایط بازار و مصرف کنندگان تعیین کنند و از سوی دیگر زمانی که رقیب در بازار وجود داشته باشد، قیمت گذاری محصولات از سوی نمایندگان رسمی منطقی و مناسب تر انجام خواهد گرفت.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه واردات محصولات باید خدمات پس از فروش مناسبی را در کشور داشته باشد، خاطرنشان کرد: زمانی که تعداد رقبا در بازار هر محصولی کاهش یابد نمایندگان رسمی ناخودآگاه به آن سمت سوق پیدا می کنند که قیمت محصولات خود را افزایش دهند.
او تاکید کرد: افزایش قیمت یک محصول باید همراه با ارائه خدمات بهتر و بیشتر در کنار افزایش تنوع محصولات صورت گیرد.
عقیقی گفت: فعالیت گری مارکت ها در صورتی که محصولات آن ها به تائید سازمان های مربوطه برسد و خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان این بازار ارائه شود، می تواند زمینه را برای ایجاد فضای رقابتی فراهم آورد.
با این تفاسیر به نظر می رسد حضور شرکت های گری مارکت در کنار نظارت مناسب سازمان های مربوط فضای رقابتی برای حوزه خودروهای وارداتی ایجاد خواهد کرد که در این فضا قیمت مناسبی برای خودروهای وارداتی صفر کیلومتر تعیین خواهد شد، این گفته از آن رو بیان می شود که برخی از شرکت های واردات کننده قصد دارند تا محصولات جدید خود که در اواسط تابستان معرفی می شوند را با قیمت بیشتر از قیمت حقیقی و نرخ روز دلار به فروش برسانند که عملا سود بیشتری به جیب شرکت واریز و حق مصرف کننده نهایی تضییع می شود.
انتهای پیام/